sunnuntai 23. lokakuuta 2011

Long time no see! ja päivä 73 tänää!

MAAILMAN PARAS RYHMÄ! <3
No ei oo tullu taaskaa tänne kirjoteltua.. 11.-13. päivä olin kotona makoilees kuumeisena, jote ei niin päivinä mitään sitte tapahtunukkaa. Muuta ku et olin Rotary-meetingissä ja tapasin klubini. Suomessa ku sanottiin, et jos tarviit jotai, ni pyydä niiltä sun ''rotary-vaareilta''. no ongelmahan on, että mun klubi on kovin nuorta sakkia..:D Na ja, siellä pidin Powerpointtini ja oli kuulemma hyvä ja liibalaabalaa. Ja sit syötii ja juteltii mukavii! Sehr siistii!

No mut sitte alkaa tapahtuu; 14. päivä PE, 8:00 meet up Pablon, Ainsleyn, Valen ja Emman kans Salzburgin Hauptbahnhofilla ja matka kohti Wieniä  ja Rotary-weekendiä alko! Oh Lala! Oltiin siinä jonkun aikaa jo oltu junassa, tultu Attnang-Puchheimin ohi ja oltiin noin 40 minuutin päässä Linzistä ja juna pysähty. Siinä katteltiin et meil on silti puoltoist tuntia aikaa, enne ku pitää vaihtaa junaa Linzissä, no problem. Vartti kulu.. Puol tuntii kulu. 45 minsaa kulu. Tunti kulu... ja sit meille kerrottii et edes olevasta junasta oli joku känninen mies hypänny ulos ja tietty jääny osittai juna alle..  - eikä ees kuollu.. No kiitos herran juna oli 74 minuuttii myöhässä :D Sitte vaa napattiin seuraava mahollinen juna, missattiin junanvaihto Linzissä ja otettii siitä sitte pikajuna vaikka meijän lippu ei siihen kelvannukkaa.. Mut selitettiin koiranpentuilmeellä mistä kyse ja setä oli kiva ja anto meijän matkustaa :D  Sitte tavattiin varmaan 20 Rotary-vaihtaria, jotka oli tullu meitä vastaa Wien Westbahnhofille ja tunnelma oli aaaika mahtava jo siinä vaihees! Sit U-bahnilla (metro) kohti meijän hostellia ja siel tavattii kaikki loput vaihtarit! Kaikil oli taas niiiiiiin paljon kerrottavaa toisillee ja kaikki oli nii ilosel tuulel ja ooi että. Illalla mentiin Volksoperiin kattomaan musikaalia ,Hello Dolly', joka oli aika vaikee ymmärtää ku ne likimain koko ajan laulo saksaks.. Mut se oli hieno silti! niinku se koko Volksoper! Tuli niin pirun tärkee olo siel!! Myöhemmin siitä yhessä kiinalaiseen syömään ja sen jälkee vapaata 24:00 asti :)

Lauantaina sitte aamutuimaan kirpeeseen Wienin ulkoilmaan hyytävine tuulineen kävelemään. Käveltiin pari tuntia ympäri Wienin keskustaa ja nähtii jos minkämoista linnaa ja patsasta ja katua ja kirkkoa sun muuta. waude! Sitte Parlamenttiin kierrokselle! JA löysin sen esitteen SUOMEKSI! olin iha fiiliksis! Sen paikan koosta kertoo se, et opas sano ''pysykää koko ajan ryhmän mukana, sillä tänne voi todellakin eksyä ja pahasti''. Se oli VAL-TA-VA. Ne istuntosalit oli ajalta ennen maailmansotia, ja ne oli alkuperäset, päällystetty kullalla.. ja ne kaikki marmoripylväät jotka oli isompii ku sillee et kaks ois saanu vastakkaisilta puolilta kädet yhtee. Sen kierroksen jälkee jatkettiin matkaa Schönbrunniin, joka tosiaan oli keisarin kesämökki... Se oli kolminkertanen verrattuna parlamenttii ja se jo oli niin huikeen kokonen.. aivan tajuttoman kokonen etupiha, ja vielä suurempi takapiha puutarhoineen, eläintarhoineen, valtavine suihkulähteineen ja mitä viel! Ja sisältä se oli jotai uskomatonta! Niin iso, niin täynnä huoneita, jotka oli ihan tajuttoman upeita! Ehdottomasti käymisen arvonen! Schönbrunnin jälkeen hostellille ja saatiin rokotteet ja siitä lähettiin yhessä syömään. Sit oli taas ilta vapaata 24:00 saakka. Mut kukapa oli kuumeessa, kolmen paidan/hupparin ja takin kanssa ja silti umpijäässä? MINÄ! Muut meni Praterin rellestämään ja minä ja Emily B käännyttiin porteilta takas, ostettiin suklaata ja mentiin takasin hostellille, jossa toinen Emma oli umpikipeenä. Siel sitte yhessä parannettii pari kolme tuntia maailmaa ja odotettii et muut tuli takasin. Meijän vaihtariryhmä on vaan MAAILMAN PARAS! Aivan täydellinen! <3

Sunnuntaina sit vielä kiertoajelu bussilla; käytiin läpi kukkuloita, Hundertwasser, Belvederen takapiha jne.. Kaikki vaan oli niin väsyneitä edellise illan jäljiltä et nukahdeltiin yks toises jälkeen bussissa :D kuinka somaa! Ei siinä muuta sitte ehitty tekemään ku piti taas sanoo moikka kaikille, ku oli aika lähtee takas kotii. Mut kaikkipa ei lähtenykkää ;) Iltaan saakka pyörittiin kaupungissa ja sitte menin host-enoni luo, missä sitte asustin keskiviikkoaamuun saakka. Tapasin sen perheen lapset, jotka on kauheen mukavia ja osaavat suomee;) Sitte maanataina oltiin kaupungissa shoppailemassa ja chillailemassa, kunnes tuli aika lähtee kauheella kiireellä vaihtamaa vaatteet konserttia varten; LMFAO Gasometerissä! Meitä oli Emily, Kate, Charles, Caitlin, minä ja Emma. Ja se konsertti oli jotai aiiivan sanoinkuvaamattoman UPEETA! WAAAAAU! ja ostin of course fanipaidan ;) Tiistai yleistä chillailua ja valmistautumista koulun kanssa jatkamiseen.

Keskiviikkoaamuna U-bahnilla Heiligenstadtiin ja siel tavattiin meijän kuviksen ryhmä. Matka jatku kohti Gugging-taidemuseoo, joka oli vähän.. eriskummallinen. Mut joo, tulipahan käytyä ja oltua siel kolmisen tuntia :D Sit mentiin hostellille ja sieltä sellasen media-awards tapahtuman (joka on sellanen 'kilpailu' johon koulujen ryhmät on voinu lähettää jotai tiettyihin media-juttuihin pohjautuvii videoita jne) avajaisii. Siel pari tuntia ja sitte opettajan kanssa oluelle! :D eksoottista, pakko sanoo!
Torstai alko sillä et mentiin samaseen media-hässäkkään taas pariks tunniks ja saatiin meijän palkinto. Johon siis minä ja Emma ei olla osallisina! Sen jälkeen Leopold-museumiin, jossa oli Egon-Schiele näyttely. Sisältö oli melko semmosta.. ei lapsille! :D mut se oli siisti ja ne maalaukset, ainaki yläkerrassa, oli aivan sairaan hienoja! Sitte starbucksiin kahville ja takas Wien Kunsthalleen, jossa oli Salvador Dali ja Vanity näyttelyt. Tykkäsin molemmista iha kauheesti! Yrittämättä tässä nyt olla mitenkään kovin kultturelli ihminen... Mut tosiaan, Dalin teokset on niin siistejä ku ne on surrealismia ja Vanity oli valokuvanäyttely, jos oli jos minkämoisii kuvii. niin muotikuvii ku vanhojaki valokuvii :D Perjantaina aamulla pikavauhtia Schloss Belvedereen ja siellä kiertämään neljä näyttelyä. Sen jälkee pari tuntii vapaa-aikaa kaupungissa ja siitä takas taiteen pariin. Viel yks museo, jonka nimee en ees tiiä. Mut se oli kans siisti! siel oli kaikkii rakennelmii, huonekalui, astioita, metallia, tekstiiliä, vaikka ja mitä! Sitte 7 maissa junaan ja matka kotiin alko :D Ja illalla olin aivan kuollu!

Tänään (tai no ku kelloa kattoo, ni eilen, lauantaina) oli kiipeilyä! Se oli taas niin huippumahtavaakivaa! Ja sit illalla mentiin Katin ja Willin kanssa kattomaan leffaa, Contagion, joka oli tosi hyvä. Se oli dubattu saksaks ja silti voin sanoo et se oli hyvä! ja mä jopa ymmärsin! oon nii intona ku alan tajuumaan semihyvin! Ja viime aikoina täs nyt on viis ihmistä sanonu, et mun saksa on parantunu JA PALJON ;) Na ja, tämmönen romaani tänään! Nyt jos vaikka unta kuonoon ja sillä viisiin!

Parliament

SCHÖNBRUNN

Schönbrunn

Hundertwasser

Belvedere ja Jacob sekä Scott:)